Skandia tackar nej till Mugabe

Till frukostfilen i morse fick vi höra något så ovanligt som en omvänd diktaturkram i Ekots inslag om sydafrikanska Old Mutuals bud på Skandia. Majoriteten i Skandias styrelse har sagt nej till budet eftersom köparen har ”en olämplig koppling till Zimbabwe och dess ledare Robert Mugabe”.

Old Mutual äger nämligen sedan länge en stor andel, idag nästan 24 procent, av landets ledande tidningshus, Zimbabwe Newspapers, där staten är majoritetsägare och där den politiska linjen är starkt regeringsvänlig.

I Skandias styrelse ställdes frågor om Old Mutual verkligen är en lämplig ägare till Skandia med sådana politiska kopplingar till en diktator. Frågor ställdes också om det kan vara lämpligt att svenska pensionssparares pengar, i alla fall indirekt, skulle komma att användas i Robert Mugabes propagandaapparat.”

Å andra sidan: Istället för att redovisa källor fylls notisen ut med journalistiska blajgrepp som ”enligt uppgift” och ”erfar Ekot” – eufemismer för rena rykten som journalisten egentligen inte kan gå i god för. Så vi helgarderar med att också gissa att artikeln är ett rent beställningsjobb åt Skandia, som ju har ett ganska skamfilat rykte att bättra på.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *