Bakgårdsbebyggare

Jimpan tipsar om att Yimby nu har nått Göteborg och driver några av våra käpphästar i stadsbyggnadsfrågor.

  • Vi vill ha mer tät blandstad – inte gles bilstad.
  • Vi vill ha fler dynamiska, levande stadsmiljöer – inte isolerade bostadsområden.
  • Vi vill bygga tätt, varierat och integrerat – inte glest, likriktat och segregerat.

Den ansiktslösa Yimbybloggen skriver inte bara initierat om stadsbyggnad i Göteborg ur ett trottoarperspektiv, utan lämnar även yttranden i planprocesser. Men ”helt och hållet opolitiskt” hoppas jag att det inte blir, för stadsbyggnadsfrågorna hänger nära ihop med hur Göteborg styrs.

Några gamla mothugg på temat:

5 thoughts on “Bakgårdsbebyggare

  1. monki

    Låter mycket vettigt. Är de helt skilda från YIMBY Stockholm som mest verkar vilja ha höga hus och gallerior. Eller har de utvecklats?

  2. Johan Post author

    Galleriahysterin tycks tack och lov inte ha spridit sig till Sveriges framstjärt. Å andra sidan är ju större delen av vår stadskärna redan gallerifierad: Nordstan, Arkaden, Fredsgatan osv.

  3. Anders Gardebring

    App-app. Jag föreslår att ni går in och läser våra inlägg innan det kommer förutfattade meningar :)
    Visst vill vi ha höghus. Men vi vill också ha låghus.
    Blandstad ni vet :)

  4. johannes

    Hej,

    kul att du gillar initiativet! ”Tvärpolitiskt” är nog bättre än ”opolitiskt”, för det är klart att stadsplanering är politik. Vad det handlar om är att vi är partipolitiskt obundna, vi tar inte ställning i partiskiljande frågor. Men det är naturligtvis fritt fram att diskutera dem.

    Förhoppningsvis inser fler att det här är viktiga frågor. Om 2:a Långgatan ska bli en gågata tex är inte bara ett särintresse för hipsters (jfr Joakim Forsemalms eminenta avhandling).

  5. Anders Gardebring

    Apropå galleriakommentaren från Monki. Vi är inga stora propagerare för gallerior. Vi ställde oss positiva till EN galleria (singular) på platsen för sveriges andra största tågstation. Sedan väljer ju alltid media sina vinklar… Ur en miljömässig aspekt är det nämligen utmärkt om människor kan handla på väg till och från jobbet, istället för att de sätter sig i bilen o åker till ngn köplada när de landat med pendel nutanför stan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *