Sätt P för p-öknen

Jag har varken bil eller körkort och bor med hela stan inom cykelavstånd. Men jag tror ändå inte att jag bara talar i egen sak när jag tycker att parkeringseländet inte handlar om för få p-platser, utan om för många bilar.

Och fler bilar lär det bli, för nu ska Göteborg fixa 2000 nya p-platser i centrum.

Om två år ska två nya parkeringshus stå klara – under Schillerskas skolgård och som bergsgarage i Kungshöjd. På Pusterviksplatsen, mitt emot Feskekörka, byggs ett p-däck och parkeringen vid Hagabion utökas.

Men de borgerliga vill se ännu fler p-platser. Bilisterna är ju en röststark väljargrupp.

“Parkeringsavgifterna ska inte främst vara en inkomstkälla för staden” skriver kommunalråden Jan Hallberg (m), Lars F Eklund (kd) och Margita Björklund (fp) i sitt valmanifest “Ny start för göteborgarna”.

Därför vill de sänka p-avgifterna. På natten ska det vara gratis att parkera i centrum.

Fler och billigare p-platser ökar tillgängligheten, leder till mindre onödig bilkörning och skapar ett levande centrum, resonerar de. Innerstaden kommer att dö om folk hellre åker till Backaplan eller Kållered för att handla.

Kruxet med förslaget är den förbannelse som drabbar all trafikplanering. Ökad kapacitet leder till mer trafik – det är ju själva poängen. När p-platserna blir fler, tar fler bilen när de ska in till stan.

Claes Roxbergh (mp) tycker det är “urbota dumt” med fler p-platser i city. Kommunen borde istället förbättra kollektivtrafiken. Varannan stockholmare åker kollektivt, men bara var femte göteborgare. Här tar 80 procent bilen.

Man behöver inte som miljöpartiet vara motståndare, till vare sig bilism eller storstäder för att dissa fler p-platser i innerstan.

Den borgerliga p-platslobbyn har nämligen inte förstått varför folk vill in till stan.

På Backaplan storhandlar man, men i stan shoppar man, går på café, strosar, äter på restaurang. Innerstaden har förvandlats till ett offentligt vardagsrum – och vem vill ha bilar i sitt vardagsrum?

Bilarna är ett miljöproblem, men inte bara när de puttrar i bilköer eller cirklar runt i jakt på p-platser. När de står stilla förfular de stadsmiljön, som det provisoriska p-däcket över vallgraven vid Rosenlund.

P-platserna tar utrymme i anspråk som skulle kunna användas till roligare saker än att parkera bilar.

Många av dagens p-öknar, som Skanstorget, ska egentligen bebyggas. Men processen tar tid. Inte minst som vi tjuriga innerstadsbor försvarar vår utsikt med näbbar och klor mot varje tänkbar grannkåk och överklagar byggplaner.

Göteborg behöver förtätas. Varje skräpyta som bebyggs med bostäder ger mer stadskänsla. Befintliga kommunikationer kan utnyttjas bättre.

Och fler människor kan bo centralt. Det är viktigare än att fler kan parkera centralt.

One thought on “Sätt P för p-öknen

  1. Pingback: Bildelning är som fildelning | Mothugg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *