Categories
Göteborg Politik

Ännu mer kommunala kulor i Ostindiefararen

Nu ska Göteborgs hamn täta hålen i ostindiefararen, skriver GT. Sex färska miljoner pumpar det kommunala bolaget in i projektet och uppgraderas därmed till officiell partner jämte SKF, Volvo och Föreningssparbanken. Tänk så mycket fina saker man kan åstadkomma om näringsliv, politik och medier marscherar i takt!

Redan tidigare har ju vi göteborgare haft äran att bidra med sköna miljoner till Kinaseglatsen. År 2003 plundrade kommunstyrelsen tre donationsfonder på 4,6 miljoner, i strid med stiftelsernas statuter, för att båten ens skulle kunna byggas färdigt.

Och för ett och ett halvt år sedan beslutade den massiva majoriteten (s), (v), (mp), (m), (fp) och (kd) — försök rösta bort den i nästa val! — att pumpa in tio miljoner från GKF, det koncernbolag som också äger Göteborgs hamn AB.

Vice ordförande i hamnbolagets styrelse är den flitige Kinaresenären Lars-Åke Skager (m), och där sitter också en rad andra politiker från samtliga partier, som kommunalrådet Helene Odenjung (fp) och Lisbeth Grönfeldt-Bergman (m).

På Ostindiefararens sponsorlista finns ännu fler kommunala bolag, som Nuab, Göteborg & Co, Göteborg Energi och Bostadsbolaget. Dessutom är förstås även det privata näringslivet med på ett hörn. Västra Götalandsregionen står inte med på sponsorlistan, men lär redan ha bidragit med åtskilliga skattemiljoner som annars kunde ha kortat vårdköer eller sänkt skatten.

Och så länge Göteborgs-Posten är huvudpartner och varje dag kör en halvsida redaktionell reklam för Ostindiefararen (förutom helsidesannonserna tillsammans med SOIC), behöver politikerna förstås inte frukta att bli granskade eller ställda till svars. Och precis som den politiska oppositionen solar sig i glansen av det fina projektet, vill förstås inte GT vara sämre än morgontidningen och har sin egen bloggare ombord.

Enligt ett pressmeddelande säger hamnens vd Magnus Kårestedt att de ser sitt engagemang i Ostindiefararen som en markering av Göteborgs Hamns roll i handel och sjöfart på Östasien, såväl på 1700-talet som idag.

Jaså? Kårestedt får nog läsa på sin historia. Det ursprungliga Svenska ostindiska companiet, vars renommé dagens båtbyggare snyltar på, var ett privat initiativ. Och inte nog med det: Institutioner som Sahlgrenska och Chalmers vittnar än i dag om att pengaflödet då gick i omvänd riktning. Från kompaniet till göteborgarna, istället för tvärtom.

4 replies on “Ännu mer kommunala kulor i Ostindiefararen”

Vilken makalös soppa av sammanblandningar, missförstånd och okunskap… läser verkligen någon det här tramset?

Ja detta projekt är totalt helfel. En PR grej för Sverige – i helsike heller – snarare tvärtom. En träpråm som är konkursmässig som skall segla in till hamn i diktaturens högborg KINA.
Fy fan kort och torrt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *