Därför skrev inte GP om censuren på ostindiefararen

Fortfarande tyst i Göteborgs-Posten om censurförsöken på Ostindiefararen. Så jag mejlade en fråga till Kenth Andréasson, ställföreträdande ansvarig utgivare, som svarar att uppgifterna i Resumé inte stämmer.

Kenth Andréasson hävdar att uppgifterna i Resumé inte stämmer, eftersom han har kollat med GP:s reportrar:

From: Andreasson Kenth
Date: 2006-maj-09 10:54
Subject: SV: Kontakt Läsardialog
To: Johan Karlsson

Hej,

Vi reagerade på påståendena om SvT-medarbetaren och kollade med alla dem som rapporterat till GP från Ostindiefararen. Ingen av dem har varit cencurerade eller fått sina sändningar kollade av någon, så uppgifterna stämmer uppenbarligen inte. Men OM GP:s rapportörer blivit kollade på något sätt skulle vi givetvis skrivit, att bolaget GP sponsrar hindrar inte redaktionen från att driva sin journalistik.

Mvh

Kenth

Mot Andréassons påstående skulle Resumé kunna åberopa:

  1. Fredrik Laurin, en av Sveriges främsta grävande reportrar (även om han reser med ostindiefararen som privatperson), som bland annat hävdar att texter till GP, Norrländska Socialdemokraten och Borås Tidning har förhandsgranskats på den nuvarande etappen.
  2. Ytterligare två anonyma källor ombord på båten, som vittnar om fartygsledningens försök att begränsa matrosernas yttrandefrihet.
  3. Anna Magnusson, PR-chef på SOIC, som medger både att alla texter som ska publiceras ska läsas av kaptenen och att fartygsledningen (om än inte företaget) diskuterar förslaget om att alla som jobbar ska skriva på ett avtal om att inte prata politik under resan.
  4. Ett blogginlägg som bevisligen har censurerats från SOIC:s hemsida och sedan publicerats först när Resumé började gräva i storyn.

Nå, ord står mot ord. Kanske ligger sanningen mitt emellan Resumé och GP. Kanske är GP:s reportrar undantagna från policyn att allt som ska publiceras måste granskas av kaptenen.

Men i så fall: Hade inte storyn ändå förtjänat att utredas ordentligt i Göteborgs-Posten? Vi som läser GP utgör ju trots allt — genom skattemedel från kommun, region och stat, övriga medel ur kommunala bolag och fonder, liksom från det västsvenska näringslivet — ostindiefararens främsta sponsorer. Vi borde ha rätt att informeras om blotta misstanken om censur och diktaturfjäsk på detta västsvenska prestigeprojekt.

8 thoughts on “Därför skrev inte GP om censuren på ostindiefararen

  1. Anders Andarve

    Ja jisses – GöteborgsPosten är GUD den allsmäktige inom provensen Göteborg. Tro inte på vad denne Andreasson försöker slå i Er.
    De sitter i syltburken själva som sponsor och betalar hela detta skitprojekt med att upplåta lokalannonsering.

    Hela GP.s ledning och redaktionschefer har order att inte skriva skit om projektet – för då jäklar!!!

    GP.s journalistik går inte i allmänhetens intresse utan i Familjen Hjörnes och dess vänkrets.

    Anders Andarve

  2. vänstra stranden

    Censuren förvånar inte alls. Än värre är väl gullandet med Kina som pågår både i Göteborg och inom den svenska regerigen och bland svenska liberaler. När skall kritiken mot brotten mot MR verkligen ta skruv hos stabilitetsfantasten Persson och tillväxtförföraren Leijonborg? Att Kina fick möjlighet till den politiska manifestation som OS 2008 blir är en tragedi.

    SvT:s nye korre i Kina (ja, hela) vars namn jag glömt är ett fynd. Plötsligt kommer verkligt intressanta nyheter om kinesiskt vardagsliv fram. Han kan ju tala med kineserna, han kan SPRÅKET!

  3. Johan Post author

    Vänstra stranden: Som flitig Mothugg-läsare vet du säkert att jag inte tillhör Leijonkungens fanklubb och att jag inte är sen att dissa diktaturkramare, vilket parti de än tillhör. Men på just den här punkten är jag beredd att ta Leijonborg i försvar. Jag förmodar att du syftar på hans landsmötestal i augusti förra året:

    “Diktatorerna behåller sina grepp i flera länder. Kina har under ett antal år lyckats kombinera superkapitalism med diktatur. Att världens största land förvägrar sin egen befolkning politisk frihet är en orimlighet och en säkerhetspolitisk riskfaktor. För att travestera det Bengt Westerberg sade om Sovjet i sitt installationstal som partiledare 1983: Ingenting skulle mer gagna freden och friheten i världen än om kommunistregimen i Kina ersattes av ett demokratiskt styre.”

    När hörde du senast Göran J eller Göran P tala sådant klarspråk om Kina? Har de någonsin gjort det? Nä, man ska inte tro allt man läser på Aftonbladets ledarsida.

  4. vänstra stranden

    Jag vet det, käre bloggkompis, att du inte är någon diktaturkramare. Jag tänkte faktiskt på Lejonkungens Kina-resa där han glatt ser ut över Shanghai (?) och talar om den enorma tillväxten. Vad de två Göran säger om Kina är bara pinsamt, vilket jag också skrev ovan i alla fall avseende Persson.

  5. Dogge

    Fredrik Örnvall tror jag korren heter, han är kung! Han var på Sydnytt tidigare, riktigt begåvad.

  6. Per Lindahl

    All post till rederiet och offentlighet skall gå genom befälhavaren som är rederiets representant ombord.Detta är en självklarhet inom den svenska och internationella handelsflottan,dvs där proffsen fins.

  7. Johan Post author

    Må så vara, Per, men nu är ju ostindiefararen inte ett vanligt fartyg i handelsflottan. Men om det är som du säger, att censur är rutin, så har vi ytterligare ett skäl att tro att GP:s version inte stämmer.

  8. Pingback: GP girar som en ostindiefarare | Mothugg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *