Överheten i det moderna folkhemmet ska finnas där för oss dygnet runt. Det är i alla fall tanken bakom 24-timmarsmyndigheten.
Konceptet 24-timmarsmyndigheten har lanserats av Statskontoret, en obskyr myndighet som har till uppgift att hålla koll på andra myndigheter i Sverige (eller som det heter på byråkratiska: ”att främja utvecklingen av en rättssäker, demokratisk och effektiv offentlig sektor”).
Hur som helst: 24-timmarsmyndigheten syftar till att göra svenska myndigheter brukarorienterade. I det arbetet ingår 24-timmarswebben, en rad rekommendationer och riktlinjer för hur kommuners, landstings och andra myndigheters webbplatser ska kunna göras mer användarvänliga – dygnet runt.
I Vägledningen 24-timmarswebben 2.0 kan man bland annat läsa följande goda råd:
3.1.1 Välj och tillämpa standarder såsom de är menade att användas
3.1.2 Utveckla webbplatsen enligt en standard snarare än för en webbläsare
3.1.3 Använd i första hand xhtml eller html för att publicera information
3.1.4 Strukturera materialet korrekt utifrån den standard som valts
Om alla myndigheter följde dessa och andra riktlinjer i 24-timmarswebben skulle vi som medborgare ha lättare att kommunicera med våra myndigheter, oavsett hur (eller när – därav namnet) vi väljer att kontakta dem. Det är viktigt inte minst för synskadade och andra funktionshindrade, som alltför ofta snubblar över fulbyggda webbsidor. Att följa webbstandarder handlar om att göra webben till ett säkrare ställe för oss alla.
Så ironiskt då att 24-timmarsmyndighetens egen webbplats inte validerar som giltig HTML 4.0 och använder tabeller för layouten.
Inte nog med det: Under punkt 2.2.1 rekommenderas myndigheter att ”publicera dokument (rapporter, utredningar med mera) i det standardformat som är valt för webbplatsen (html 4.01 eller xhtml)” – i ett dokument som bara finns i PDF-format!
Hallå, tror ni det här är 1997? Hur ska ni kunna sälja in 24-timmarswebben om ni inte följer era egna riktlinjer?
Och själva Statskontorets webbplats ska vi inte tala om. Inte ett rätt.
12 replies on “Att designa som man lär”
WORD!
Jag tycker vissa delar av trappan i 24-timmarsmyndigheten är riktigt vettiga – men jag tror samtidigt att de försöker få myndigheterna att ta väldigt stora steg upp för trappan – vilket bara kommer att kosta oss skattebetalare massa pengar. Men som sagt punkterna som du tar upp är mycket vettiga och borde vara LAG!
Innehållet i riktlinjerna är väldigt bra. Att man inte själv bryr sig om att efterfölja dem är tragiskt, och att man måste ladda ner en PDF för att läsa dokumentet är bara pinsamt.
Tyvärr är dom ju inte ensamma om att ha problem :(
Så sant! Intressant är att läsa ”Om webbplatsen” på http://www.24-timmarsmyndig… Där står t.ex. ”Tabeller och javascript har undvikits då de är svårhanterliga för funktionshindrade”.
Den texten ligger i … en tabell, som sedan följs av åtminstone åtta andra tabeller.
Det är synd, för så dj-a svårt är det faktiskt inte att följa standarderna.
Jag kontaktade Statskontoret angående en HTML-version av vägledningen, och fick till svar att en sådan är på gång, och kommer att lanseras denna vecka. :-)
E-nämndens webbplats, som vägledningen i html-form kommer ligga på, är faktiskt välbyggd. Där har de levt som de lär.
XHTML 1.0 Transitional iofs, men det är ok.
Och Johan, kolla din egen länk för Statskontorets validering. Valid XHTML 1.0 Transitional. Nylanserad webbplats idag.
Konceptet 24-timmarsmyndigheten har lanserats av Statskontoret, en obskyr myndighet som har till uppgift att hålla koll på andra myndigheter i Sverige (eller som det heter på byråkratiska: ”att främja utvecklingen av en r
Några skönhetsfel i Firefox och Safari samt en ganska rejäl släng av divitis och classitis. Annars inte så mycket att klaga på, trots en asp.net-baserad lösning. Bra jobbat.
Hmm… det ser ut som om Statskontoret sneglat på en annan myndighets webbplats.
Större delen av sidan Användningstips (under Om webbplatsen) är ett skamlöst plagiat av det jag skrivit. Även designen ser aningen bekant ut… :)
Originalet: http://bolagsverket.se/
Nåja, huvudsaken är att svenska myndighetswebbplatser blir mer tillgängliga.
Då man tittar på bolagsverkets sida är ju hela koden nerlusad med dreamweaverkommentarstaggar (långt ord). Jag vill slippa ladda ner dem i varje sida. Finns det fortfarande myndigheter som inte har ordentliga publiceringsverktyg? De missar ju alla möjligheter till distribuerad informationsinmatning som är en av grundstenarna till effektivt 24-timamrsarbete.
Beslutet om att använda Dreamweaver togs emot mina och andras protester. Ledningen har nu insett sitt misstag, och vi kommer att upphandla ett riktigt publiceringsverktyg så småningom.
DW:s kommentarer är dock försumbara jämfört med de kilobyte av tabelltaggar och presentationsattribut som fyller upp många andra myndigheters och företags webbplatser. Jag tvivlar på att du skulle märka någon skillnad i nedladdningshastighet även via modem om de togs bort. Vår startsida laddar på cirka 5 sekunder vid 56 kbps.
Jag vill bara trycka på att det jag skriver här är mina personliga åsikter. Jag företräder inte på något vis min arbetsgivare.
Det är ju ett bra initiativ, men bara om de fullföljer det. Detta är ju förvisso en gammal artikel, men dess innehåll är fortfarande aktuellt.
Jag personligen hade aldrig hört talas om 24-timmarsmyndigheten, men det gjorde ju inte särskilt mycket eftersom det står Webbplatsen 24-timmarsmyndigheten har stängts.