Sitter just på bussen från Oslo mot Göteborg. I Aften härom dagen applåderade någon journalist återigen förslaget att riva Galleri Oslo, men när jag nyss passerade slog det mig att det minsta av problemet där är själva huset.
Galleri Oslo byggdes 1989 och huserar Oslos bussterminal. Som en gång Europas längsta inomhusshoppinggata – känn på den! – lär den ha varit populär i början, men har sedan hamnat i skuggan av Oslo City, Byporten och andra shoppingstråk i närheten. År 2006 kom Galleri Oslo på andra plats när Aftenposten korade Oslos “styggeste bygg” och är en förhandsfavorit när NRK nu ska kora Norges fulaste hus. “Oslos Berlinmur” lär det kallas i folkmun. Alla tycks eniga om att bygget borde rivas.
Så varför upprör detta hus så? Man skulle ju ganska enkelt kunna modda om bygget till ett fungerande hus, efter att bussterminalen flyttats, genom att följa det enkla Jane Jacobs-receptet: Lägg lite lokaler i markplan, kapa huset i två (långa kvarter är ju inte bra) och varför inte variera fasaden jämfört med dagens fallna beige koloss. Men då skulle ändå platsen inte fungera särskilt bra.
Jag kom med händerna fulla av väskor från 11:ans hållplats vid Jernbanetorget och tog vad som logiskt borde vara närmsta vägen: längs med Biskop Gunnerus gata och Oslo City. Men när man kommer fram till T-korsningen där Vaterlandtunneln mynnar ut, måste man gå uppför en trappa, över en bro, över en bro till, och sedan nedför en trappa – en sträcka på 30 meter har blivit kanske 200, och därtill med två trappor att forcera.
Så hur skulle man kunna få den här platsen att fungera? Gör Biskop Gunnerus och Schweigaards gate till gator – istället för stadsmotorvägar. Riv gångbroarna och bygg övergångsställen i gatuplan istället. Platsen mellan Posthusets tvillingskrapa och Oslo Spektrum skulle kunna bli ett trafikerat torg, där gående, bilar och spårvagnar möts på lika villkor – tänk Järntorget i Göteborg – istället för dagens otrevliga trafikinfarkt.
Knyt ihop stråken: Här har vi några av platser i Oslo som flest människor flödar igenom var dag, men de är svåra att ta sig mellan. Det är inte tänkt att man ska ta rakaste gångvägen från Grönland till Galleriet och vidare till Oslo S, till exempel. Också Brugata är ju ett livligt stråk som borde knytas ihop med Oslo S – det enda vi behöver riva av Galleriet är motorvägen som går tvärs igenom det: Gör Nylandsveien till en gata, så att man kan gå upp till det som nu mest är Grønlands blindtarm, eller för den del köra bil: Dagens asfaltspaghetti är minst lika svårnavigerad för bilister som för gående, vilket får till följd att man tvingas köra långa omvägar för att ta sig från ena sidan till den andra.
Och andra sidan gatan är minst lika problematisk som Galleriet: Ett gallerförsett garage lockar inte heller direkt flanörer att spatsera vidare längs Schweigaards gate.
Så verkar stadsplaneringens piskor och morötter: Man har dels hindrat folk från att röra sig i den här riktningen, dels tagit bort de flesta skälen att göra det.
Och detta är det första många möter av Oslo: Första dagen i Oslo på 20 år skulle jag ta mig från bussterminalen till Skatt Öst för att skaffa skattekort. Nu visade sig ju Oslo vara en kanontrevlig stad ändå, men det är svårt att tro det när det första man ser är den här platsen.
Att riva själva Galleriet löser som sagt inget av platsens problem. Visst skulle rivningen kunna ge en och annan Aftenposten-journalist lite vackrare utsikt från kontoret. Men stadsplanering görs nog bättre från trottoarperspektivet än von oben.
(Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.)
2 replies on “Rädda Galleri Oslo”
Du kan ju aldrig ha kört bil runt bussterminalen med dina galenskaper till idéer…
Jo, faktiskt. Och asfaltspagettin runt terminalen tycker jag understryker min poäng: Det är inte byggnaden i sig det är fel på, utan att man låtit biltrafiken omringa – och till och med genomkorsa – huskroppen. Om man nu däckar över Oslo S och bygger ny bussterminal ovanpå järnvägsspåren skulle man mycket väl kunna göra om Schweigaards gate till en gata, och Galleri Oslo till en stadsvärdig byggnad.