Gammelpartierna vs Piratpartiet 4

Piratpartiets webbplats drar mer trafik än alla fyra Allianspartierna tillsammans. Hur kommer det sig? TPB-domen, förstås. Men det räcker att jämföra med de andra partiernas webbplatser för att förstå varför så få använder dem.

Efter att ha kört om både Folkpartiet och Kristdemokraterna är Piratpartiet Sveriges fjärde största parti i medlemmar räknat. Eller är de verkligen det? Ja, vi ser inga skäl att lita mer eller mindre på andra partiers medlemssiffror.1 Och att andra partier har högre trösklar – medlemsavgifter som ska betalas per girotalong, till exempel – visar väl bara än mer att PP leder strukturomvandlingen av svenskt partiväsende.

Ett annat sätt att jämföra partierna är trafiktillströmningen till deras webbplatser. Jag roade mig med att jämföra de sju svenska riksdagspartierna samt Piratpartiet och Sverigedemokraterna på Traffic Estimate.2

trafik_till_partiwebblatser_2009-03-20-04-20

I den mån man kan lita på dessa siffror har Piratpartiet under senaste månaden dragit mer trafik än de fyra Allianspartierna tillsammans och likaså mer än de tre Svamppartierna tillsammans.

Varför drar Piratpartiets webbplats mer besök? TPB-domen är naturligtvis huvudskälet: Uppmärksamheten har exploderat sedan domen meddelades i fredags. Och Piratpartiet tycks vara det enda parti som förstår att profitera på en jättelik mediehändelse. Vänsterpartiet kommenterar också domslutet, men i övrigt är det tyst.

Men för att fortsätta med den tes vi drivit i den här serien: Det intressanta med PP är inte i första hand de sakfrågor de driver, utan sättet att organisera sig och den strukturomvandling i politikbranschen det förebådar. Mediet är budskapet.

Så ett skäl till att PP:s webbplats drar mer trafik är att ger fler skäl att använda den. Den har realtidsinnehåll. Sajten uppdateras för varje ny medlem, varje inkommande länk från en blogg, varje ny Piratpartisttweet och så vidare. Naturligtvis kan man kommentera på inläggen på sajten – i genomsnitt 30 kommentarer per inlägg på de senaste tio.

Dessutom ger Piratpartiet tillbaka av den trafik bloggarna driver till webbplatsen, via Knuff-länkarna. Den som bloggar om Piratpartiet hamnar direkt på deras förstasida och drar därmed trafik till sin egen blogg (hur många hittade hit därifrån?). Naturligtvis ger sådana trafikboomar mersmak för bloggarna: Det lönar sig helt enkelt bättre att blogga om PP än om något av gammelpartierna, och genom detta ömsesidiga utbyte med användaren dominerar de också bloggmediet.

Jämför det med webbplatsen för det genomsnittliga gammelpartiet:

  • Partiet uppdaterar sin webbplats som bäst någon gång i veckan, och då med ett pressmeddelandearketypen för gammelmedial kommunikation.
  • Du kan inte kommentera på de pressmeddelanden partiet lägger ut. Förmodligen vill partiet hellre att du skriver en insändare till lokaltidningen om du har synpunkter på partiets politik.
  • Partiet skriver inte hypertext. Men text utan länkar är för papper och partiets pressmeddelande leder inte vidare någonstans. En återvändsgränd. Backa eller stäng fliken.
  • Partiet jobbar sannolikt för-1999-skt och erbjuder inte ens RSS-flöden för den som mot förmodan skulle vilja hålla reda på när partiet har publicerat nya pressmeddelanden.
  • Om partiet har hängt med i ADB-svängen länkar det inlägg från förtroendevaldas bloggar. Men inte andra inkommande länkar om partiet, så att du kan få reda på vad bloggar skriver om partiets politik. Och du får förstås inte heller något utbyte av att driva trafik till partiets webbplats. Partiet ser webbplatsen som ett medel för envägskommunikation: Partiet talar, du lyssnar.
  • Kanske länkar partiet till sin Facebook-grupp. Men vem, mer än den stackars partigängaren, skulle vilja gå med i en grupp av människor som inte vill tala med en annat än genom pressmeddelanden?

Om mediet är budskapet, vad vill gammelpartiet säga användaren med sin webbplats? ”Vi vill inte tala med dig, men du får gärna kolla in de utspel vi har försökt sälja in till gammelmedierna på sistone.”

Med eller utan TPB-domen är det inte konstigt att PP dominerar över gammelpartierna på webben. För vad i all världen ska man använda en gammelpartistisk webbplats till? Och varför skulle man återkomma?

Noter

  1. Även om huvudorsaken till att partier och ungdomsförbund tappat medlemmar är att de tvingats rensa bland hittepåmedlemmar i bidragsfusksyfte och kollektivanslutna.[]
  2. Här finns mina siffror. Jag har dock inte en aning om hur Traffic Estimate gör för att uppskatta besöksstatistik, så siffrorna ska tas med en näve salt.[]

RSS 11 kommentarer till ”Gammelpartierna vs Piratpartiet 4”

1. Marcus 2009-04-22 23:03

Intressant analys. Det ska bli spännande att se hur det går för dem i EU-valet med tanke på denna bakgrund.

2. Varför piratpartiet kommer att tjäna på att uppmärksamma telekompaketet : Intensifier 2009-04-23 0:39

[...] förutspått att ”kampen om kunskapen” är den nya intressanta politiska frågan och Johan Karlsson har riktat in sig mot vilket organisatoriskt övertag som den långa svansens politik har i [...]

3. Erik 2009-04-23 16:32

MKt intressant!!

Visst är mediet själva budskapet. Men när man läser om partiernas internet-arbete i dagens DN.se så är det ju redan old news. Nu finns vi på twitter, facebook etc etc, men vem bryr sig om det om inte partiet förändras. Den intressanta frågan är väl när partierna ska använda det medborgerliga engagemanget de försöker skapa, inte bara se det som röster. Och använda ny teknik för beslutsfattande och politikskapande för att ersätta gammal sådan
. Detta är iaf ett försök

4. Rasmus 2009-04-24 23:24

Ursäkta en okunnig, men… ”svamppartierna”?

5. Felten Fabulerar » Blog Archive » På webben regerar piratpartiet 2009-04-26 7:13

[...] på webben regerar piratpartiet med oinskränkt makt. Läs gärna bloggen Mothuggs knivskarpa analys av skillnaderna mellan piratpartiet och alla de övriga partierna på just detta [...]

6. Steve 2009-04-26 19:52

Fast är det inte ganska trubbigt att mäta popularitet i termer av antal webbsidesträffar? Om vi teoretiskt tänker oss ett demos där endast 30 procent av befolkningen har tillgång till internet/är vana internetanvändare. Det innebär att ett dylikt test enbart speglar dessa 30 procent. Det säger således inget om partiernas popularitet hos befolkningen i övrigt. Även om PP är populärt, nej det är även fel att säga så, även om PP:s webbsida är den mest besökta bland den datoranvändande delen av väljarkåren så innebär inte det att de nödvändigtvis kommer att få ett inflytande att räkna med.

7. Johan 2009-04-27 10:49

@Rasmus: S+V+MP.

@Steve: Naturligtvis är trafik ett trubbigt sätt att mäta popularitet, men sü handlar ju inte heller inlägget om vilket parti som är mest populärt eller kommer att fü mest inflytande, utan just om vilket partis webbplats som drar mest trafik och vad det nu kan tänkas bero pü. Men när det gäller just populariteten kanske du har mer adekvata metoder i bakfickan?

8. Om alla i partistyrelsen är beroende av partiet finns där ingen som upptäcker navelskåderiet « Att dricka liberalt 2009-05-03 15:00

[...] Det senaste årets haveri i internetpolitiken, och ovilja att se strukturomvandlingen i medierna som en möjlighet, är tillräckligt som bevis. [...]

9. Partiernas kris och de sociala medierna | federa.se 2009-08-21 16:10

[...] sitt fjärde och avslutande inlägg jämför Johan Karlsson Piratpartiets webbplatser med de befintliga riksdagspartiernas dito. Under [...]

10. Fredrika 2009-09-07 12:56

Mycket bra inlägg angående Gammelpartierna vs Piratpartiet! Politiska partier behövs men måste leva i nuet och inte i 1800-talets idé- och samhällsstrukturer.

11. Partiernas kris och den långa svansen « strötankar och sentenser 2012-06-03 21:25

[...] sitt fjärde och avslutande inlägg jämför Johan Piratpartiets webbplatser med de befintliga riksdagspartiernas dito. Under en månad [...]

Kommentera

Trackback-URI för detta inlägg.


Obligatoriskt


Obligatoriskt, visas inte



Och du är?

Mothugg är Johan Karlsson Schaffer. Jag skriver om politik. Läs mer…

Sök

Sök Mothugg

Nya inlägg

Nya kommentarer

  • JLR: Habermas var berömd och uppskattad för flera...
  • Johan: @JLR: Ironi är ett intressant problem i...
  • JLR: Att tala om Habermas i presens, som om han levde...
  • Rasmus: Det där är verkligen inte mitt område, men en...
  • Johan: @Erik: Japp, exakt. Och myten skapas — detta...

Populära inlägg

Kategorier

Knuffslem

RSS Nytt på NPPR.se

Vid den här tiden